مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

شناور کولر یا فلوتر

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۰۵ ب.ظ

شناور کولر یا فلوتر

در هنگام راه اندازی و سرویس کولر آبی یکی از قسمت هایی که همواره باید بازدید شود شناور کولر آبی است. در واقع شناور کولر آبی باید هر ساله باز و به خوبی بازدید شوند و در صورت نیاز عوض شوند. 

شیر شناور چیست؟

شیر شناور به شیرهایی گفته می شود که در اصل وظیفه کنترل کردن سطح مایع را بر عهده دارند. اصطلاح شناور که به این شیرها اطلاق می شود به دلیل قطعه پلاستیکی توپ مانندی است که بر سر این شناورها متصل شده و به قدری سبک است که با بالا آمدن سطح آب با آن حرکت می کند.  وقتی سطح آب به میزان تعیین شده بالا بیاید شیر شناور به اندازه ای بالای می آید که دیگر اجازه ورود سیال را نداده و باعث قطع شدن ورودی آب می شود. مکانیزم قطع کردن آب در این شیرها متفاوت است. در برخی از شیرهای شناور پیشرفته تر از یک قطعه آهن ربا در انتهای شناور استفاده شده که به محض قرار گرفتن در راستای آهن ربای دیگر که به بدنه شیر متصل شده و با چسبیدن به آن راه ورد آب را می بندد. در کل نحوه بستن مسیر آب به دلیل این است که فلوتر و یا خود قطعه شناور که به یک میله یا اهرم متصل است با بالا آمدن آب میله را به سمت عقب هل می دهد و این میله یا اهرم کم کم راه عبور آب را می بندد تا جایی که دیگر آب اجازه ورود نخواهد داشت.

چرا از شیر شناور در کولر آبی استفاده می شود؟

کولرهای آبی از یک سینی به عنوان محل تامین و ذخیره آب خود استفاده می کنند که این سینی در واقع جریان پمپاژ آب بر روی پوشال های اطراف کولر را برای پمپ آب کولر ساده تر می شود. از این رو باید با یک شیر آب، آب مورد نیاز برای این کولرها تامین شود. به همین دلیل با نصب یک شیر شناور در قسمت پایین و روی سطح آب اجازه بیش از حد آب گیری را به کولر نمی دهند. اگر کولر بیش از اندازه آب گیری کند البته اتفاق خاصی نمی افتد و آب از قسمت شیر تنظیم سطح آب خارجی می شود ولی این موضوع می تواند باعث هدر رفتن منابع و مصرف بیش از اندازه آب شود.

نحوه نصب شناور کولر آبی

همانگونه که در ابتدا عنوان شد شیرهای شناور انواع متفاوتی دارند. ولی عموما این شیرها فرآیند کاری و نحوه اتصال مشابهی دارند. وقتی نیاز به نصب کولر آبی دارید و یا در ابتدای فصل اقدام به بازبینی و سرویس کولر آبی می کنید باید بدانید که شیر شناور را هم باید در برنامه های بازدید و نصب خود قرار دهید. احتمال دارد به دلیل رسوب داشتن آب و یا هر آلاینده ای دیگر این شیرها دچار گرفتگی شده باشند. 

 

 

یک شیر شناور خود از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. مهره
  2. شیر بدنه
  3. توپی یا گوی شنارو
  4. اهرم و یا میله یا بازو
  5. واشر آب بندی
  6. پین
  7. مهره برنجی یک چهارم اینچی
  8. سپر شناور

 

برای نصب شیر شناور شناختن این اجزا نیاز است. اما باید در نظر داشت که معمولا تمامی قطعات شیر شناور به هم متصل هستند و تنها برخی از قسمت ها در هنگام نصب باید از هم باز شوند تا بتوانید آن را به کولر نصب کنید. شیرهای شناور کولرهای آبی در انتهای خود یک مهره، گلویی و مهره برنجی یک چهارم به همراه یک واشر پلاستیکی دارند. اگر این اتصالات به شناور متصل هستند باید باز شوند. سپس باید شیر شناور را به بدنه کولر در پایین صفحه پشتی نزدیک تشتک کولر نصب شود. برای این منظور لوله شناور آب را باید پس از عبور دادن از مهره یک چهام و گلویی مخصوص به پشت کولر و محل تعبیه شده اتصال دهید. برای این منظور باید لوله پس از عبور از گلویی حدود 2 تا 3 میل بیرون باشد. سپس مهره را بر روی پیچ پشت کولر محکم کنید. با این کار لوله به پشت سپر شناور متصل شده است. البته به خوبی مراقب باشید که در داخل شیلنگ شن و ماسه و یا هر شی دیگری نباشد تا موجب گرفتگی شیلنگ شود. در داخل کولر ساختار اتصالات شیر وجود دارد و با بیرون کولر متفاوت است. بهتر است قبل از نصب شیر شناور در داخل کولر آبی به خوبی کف تشتک کولر تمیز شود. سپس شیر تنظیم را اتصال دهید و پس از ان به سراغ شیر شناور بروید. شیر شناور به شکلی باید اتصال داده شود که میله ای که فلوتر به آن متصل است در حالت افتاده یعنی سمتی که می تواند خم شود به سمت کف کولر تنظیم شود زیرا در حالت صاف زمانی است که می خواهد آب را ببندد. اتصالات شناور نیاز به تفکیک ندارد و تنها باید مهره شناور که پلاستیکی است را با واشر آب بندی آن به قسمت مربوطه محکم کنید. پس از این کار باید دقت کنید که میزان ورودی آب به کولر بیشتر از حد قطع کردن شناور نباشد ولی تا این جا شناور را وصل کرده اید.

روش تنظیم انواع شناور کولر آبی

شناورهای قدیمی موجود در بازار یا به صورت دو قطعه پلاستیک زانویی شکل بودند که با یک پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا به صورت یک میله ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند. اخیرا شناوری به بازار معرفی شده است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خود حباب پلاستیکی از عدد 1 تا 8 مدرج شده و می توان اندازه ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تنظیم کرد.  جهت تنظیم حجم آب داخل تشتک، گوی شناور را حول بازوی خود دوران دهید. لذا چنانچه بخواهید ارتفاع آب تشتک را افزایش دهید گوی شناور را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید و حالت کاهش ارتفاع آب ( جلوگیری از سر ریز شدن آب تشتک ) گوی شناور را جهت عقربه های ساعت بچرخانید. به هنگام تنظیم ارتفاع آب حتما با یکدست بازوی شناور را ثابت نگه داشته و با دست دیگر گوی شناور را تنظیم نمایید. در نحوه تنظیم شناور کولر آبی دقت کنید تا از هدر رفت آب جلوگیری نمایید.


شما می توانید فلوتر دلخواه خود را از فروشگاه اینترنتی خاجی کالا تهیه نمایید.

خاجی کالا بزرگترین هایپر ساختمانی در ایران می باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی