مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

ساده ترین روش ساخت جعبه چوبی

چهارشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۶:۲۲ ب.ظ

 

جعبه‌های چوبی از پر کاربرد‌ترین وسیله‌هایی هستند که هم جنبه تزیینی دارند و هم می‌توان از آن‌ها برای نظم بخشیدن به ابزار و لوازم شخصی استفاده کرد. ساخت این جعبه‌ها کار بسیار ساده می باشد و یکی از تفریحات هر دوستدار چوب به حساب می‌آید.

از نگاه دیگر، با فراگیر شدن بازارهای مجازی و رونق فروش وسایل دست‌ساز، استقبال علاقه‌مندان به ساخت وسایل ساده بیشتر شده تا بتوانند با ورود به این بازار در کنار سایر رقبا جایی برای خود داشته باشند.

اگر شما هم از آن دسته علاقه‌مندانی هستید که می‌خواهید، با انجام فعالیت‌های ساده و با سرمایه معقول و حتی کم، ایده‌های خلاقانه خود را محقق کنید، ساخت جعبه های چوبی زیبا در سایزهای مختلف، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

 

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت جعبه چوبی

  • چوب به قطر:
  1. 5x1.5 سانتی‌متر
  2. 6x2 سانتی‌متر
  3. 4x2 سانتی‌متر
  4. 1x1 سانتی‌متر
  • تخته سه لایی 30x20 سانتی‌متر
  • شیشه 2 میلی‌متر 15x20 سانتی‌متر
  • چسب چوب
  • میخ‌کوب ( میخ و چکش)
  • سنباده لرزان ( ورق سنباده)
  • خمیر بتونه (مل و سیریش)
  • رنگ گیاهی فندوقی   
  • لولای کوچک 2 عدد
  • پایه 4 عدد
  • نگهدارنده شیشه 6 عدد
  • قفل جعبه 1 عدد

اندازه جعبه که تصمیم داریم در این مقاله با هم بسازیم 30x20 سانتی‌متر می‌باشد.

 

ساخت بدنه جعبه چوبی
برای شروع، از قطعه چوب‌هایی به قطر 6x2 سانتی‌متر استفاده می‌کنیم. با استفاده از دستگاه فارسی‌بر دو قطعه 20 سانتی‌‌متری و دو قطعه 30 سانتی‌متری برش می‌زنیم. حواسمان باشد که لبه چوب‌ها با زاویه 45 درجه برش خورده باشد. برای این کار دستگاه فارسی‌بر را بر روی برش 45 درجه تنظیم کرده و برش می‌زنیم.

این قطعه چوب‌ها،  بدنه‌ی جعبه ما را شکل خواهد داد. اگر به دستگاه فارسی‌بر دسترسی ندارید می توانید از اره چوب استفاده کنید. برای ایجاد زاویه 45 درجه از نقاله استفاده کنید. مرکز نقاله را بر روی لبه انتهایی چوب قرار دهید و با مداد زاویه‌ 45 درجه را علامت زده، سپس با اره به آرامی برش دهید.

 

 

  نکته مهم: هنگام کار با دستگاه فارسی‌بر رعایت نکات ایمنی مانند پوشیدن دستکش و عینک ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است.  

  شما با این کار از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری می‌کنید.  

 

به کمک چسب چوب، قطعات برش خورده را به یکدیگر می‌‌چسبانیم و با میخکوب و یا میخ و چکش گوشه‌های کار را محکم می کنیم.

نوبت به ساخت کف جعبه است؛ بدنه آماده شده را روی تخته سه لایی قرار می‌دهیم، مداد را برداشته و دور تا دور کار را خط‌کشی می‌کنیم و با اره عمود‌ بر و یا اره دستی شروع به بریدن آن می‌کنیم. کف جعبه را نیز به بدنه میخ کنید. با سنباده لرزان و یا کاغذ سنباده تمام سطح کار را سنباده کنید تا صاف و یک‌دست بشود.

 

 

  دقت کنید زمانی که از اره عمود‌بر استفاده می‌کنید حتما از وسایل ایمنی فردی استفاده کنید و پیش از روشن کردن دستگاه مراقب باشید تا تیغه با  

  سطح کار برخورد نداشته باشد و تمامی موانع زیر و روی چوب جدا شده باشد تا هنگام کار به تیغه برخورد نکند.  

 

ساخت درب جعبه چوبی
برای ساخت درب جعبه چوبی از قطعات 4x2 سانتی‌متر چوب استفاده می‌کنیم. مراحل ساخت درب جعبه کاملاً شبیه ساخت قاب چوبی است. برای ساخت آن شما به دو قطعه چوب 20 سانتی‌متری و دو قطعه 30 سانتی‌متری نیاز دارید. بعد از برش، آن ها را با چسب چوب و میخ به یکدیگر وصل نمایید.

 

 

برای اینکه درب جعبه توانایی تحمل وزن شیشه را داشته باشد، نیاز به زهوار است که با استفاده از قطعه چوب‌های 1x1، اقدام به برش و نصب آن کنید. اندازه برش ها می‌بایست برابر با اندازه دیواره داخلی درب جعبه، یعنی محل قرارگرفتن شیشه باشد. پس از بریدن چوب ها به اندازه مشخص شده، با استفاده از چسب چوب و میخ یا میخکوب اقدام به نصب آن کنید.

 

 

حال برای صاف و صیقلی‌تر شدن کار، با استفاده از سنباده لرزان و یا کاغذ سنباده درب جعبه را سنباده بکشید.

درب جعبه و بدنه آن آماده است. وقت آن رسیده که با استفاده از بتونه قسمت های ناصاف و محل اتصالات را بتونه‌گیری کنیم. برای درست کردن بتونه به پودر مل و سیریش نیاز داریم که به نسبت 6 به 1 با مقداری آب با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

 

 

  اگر قصد رنگ کردن جعبه‌تان را دارید، فراموش نکنید که مقداری از رنگ دلخواهتان را به خمیر بتونه اضافه کنید تا  

  بتونه نیز با بدنه جعبه هم‌رنگ باشد. تمامی نقاط میخ کاری شده و تمامی درزها را بتونه کاری می‌کنیم.  

  برای انجام دادن این کار می‌توانید از لیسه کمک بگیرید. دقت کنید که سطح کار صاف باشد و بتونه اضافی به آن نچسبیده باشد.  

 

باید اجازه بدهید تا بتونه کاملاً خشک شود، پس از این فرصت استفاده می کنیم و دیواره های تقسیم و یا دیوایدرهای جعبه را می‌سازیم.

با خط‌کش طول و عرض داخلی جعبه را اندازه‌گیری کنید. اندازه‌های مورد نظر را بر روی قطعه چوب 5x1.5 علامت زده و با استفاده از دستگاه فارسی‌بر و یا اره دستی آن‌ها را برش بزنید و برای اطمینان از صحت اندازه‌ها، قطعه چوب‌های بریده شده را داخل جعبه قرار دهید تا کوتاه یا بلند نباشد. سپس دیواره های تقسیم را از جعبه بیرون آورده و با استفاده از میخکوب و یا میخ و چکش آن ها را به هم متصل کنید.

 

 

با آماده شدن دیواره های تقسیم، بتونه نیز خشک شده و لازم است یکبار دیگر سنباده کشی شود تا از صاف و یکدست بودن سطح جعبه چوبی اطمینان حاصل کنیم.

 

آخرین گام : نصب لولا ها و رنگ کردن جعبه چوبی

لولا را برداشته و درز وسط آن را روی درز بین درب و بدنه قرار دهید و به کمک پیچ و پیچ‌گوشتی لولا را به بدنه‌ی جعبه وصل کنید. برای اتصال درب به بدنه دست نگه دارید، هنوز با درب جعبه کار داریم.

توجه: به کمک خط‌کش لولاها را به یک فاصله از قسمت بیرونی جعبه نصب کنید تا با هم قرینه‌ باشند.

 

 

درب جعبه را برگردانده و از قسمت داخلی نگهدارنده های شیشه را وصل کنید، حالا شیشه را اندازه کرده، برش داده و  در گوشه ای قرار دهید تا نوبت به نصب کردن آن برسد.

 

 

  یادمان باشد که قبل از قراردادن شیشه ها در قاب، بوسیله‌ی کاغذ سنباده، تیزی لبه‌های آن را بگیرید.  

 

 

درب جعبه را بر روی بدنه قرار دهید و لولا را به آن وصل کنید.

حالا با خط‌کش طول جعبه را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و محل نصب قفل جعبه را علامت بزنید. با نصب قفل و پایه ها کار ساخت جعبه‌ی ما تقریباً تمام است.

آخرین مرحله، رنگ کردن جعبه می‌باشد. اگر قصد دارید از جعبه برای قراردادن مواد خوراکی استفاده کنید، بهتر است برای رنگ کردن آن، از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید. یک تکه ابر را به رنگ آغشته کنید و به کمک آن تمام جعبه را رنگ کنید.

 

 

در نهایت شیشه درب چوبی را در جای خودش قرار بدهید.

جعبه‌ی چوبی شما آماده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی