مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

مقایسه کالا

مقایسه کالا های موجود در ایران

همه چیز درباره ی درب بازکن ها (آیفون)

جمعه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۲۸ ب.ظ

همه چیز درباره ی آیفون (درب بازکن)

آیفون های (درب بازکن) یک ساختمان به آیفون صوتی و آیفون تصویری تقسیم می شوند.

 

آیفون (درب بازکن) صوتی :

این سیستم که اولین نسل آیفون ها بوده،امروزه خود به انواع مختلفی تقسیم می شود.

 

اجزای سیستم آیفون های صوتی:

  1. منبع تغذیهداخل این مدل از سیستم چون مدارات الکترونیکی وجود دارند و برای تغذیه به برق جریان مستقیم و ولتاژی در حدود 6 یا 12 ولت نیاز دارند، باید از منبع تغذیه مخصوص آیفون ها استفاده کنیم. چون در مرحله ی اول برق شهر که یک برق جریان متناوب هست را با استفاده از یکسوکننده هایی که دارد تبدیل به برق جریان مستقیم کند و در مرحله ی دوم با استفاده از ترانس های کاهنده ایی که داخل آن تعبیه شده ولتاژ 220 ولت شهر را به 6 یا 12 ولت کاهش بدهد.

  2. پنل جلوی درب : این پنل ها وظیفه ی انجام دو کار را بر عهده دارند، اول اینکه با استفاده از شاستی زنگی که بر روی آن است شخص مراجعه کننده بتواند زنگ داخل منزل را به صدا در بیاورد و دوم اینکه با استفاده از میکروفن و بلندگویی که دارد، مکالمه ی بین شخص مراجعه کننده و شخص پاسخگو را برقرار کند.

  3. گوشی داخل واحد: این وسیله مثل پنل دارای دو وظیفه می باشد، یکی اینکه دارای شاستی درب بازکن می باشد و دومی دارای میکروفن و بلندگو برای ایجاد مکالمه.

  4. قفل دربازکن: این قفل ها در مدل های مختلفی در بازار موجود هستند. این سیستم دارای یک فنر و یک سیم پیچ (بوبین) است که با وصل شدن جریان برق به آن، سیم پیچ ، فنر را مگنت میکند و باعث کشیده شدن زنجیر و باز شدن زبانه ی قفل درب می شود. البته در مدل های جدید دیگر خبری از زنجیر نیست و فقط با یک مکانیزم الکترومکانیکی که داخل یک محفظه مشکی رنگ قرار گرفته و روی آن یک شستی قرمز رنگ برای باز کردن دستی درب نیز تعبیه شده استفاده میشد. که برقکاران امروزی برای بالا بردن امنیت،این شاستی را از مدار خارج می کنند و برای باز کردن دستی درب ساختمان از یک کلید تک پل که دور تر از درب قرار گرفته بهره می برند.

  5. کابل آیفون: این کابل ها در زوج های مختلف، بسته به نوع سیستم آیفون و تعداد طبقات ساختمان قابل تهیه هستند اما در کل سطح مقطعشان تغییری نمی کند و همان 0.6mm می باشد.

 

دربازکن‌های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می‌گیرند.

  • آیفون صوتی ۶ سیم

به این خاطر به این آیفون‌ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد.

اگر بخواهیم در آیفون‌های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم‌هایی که بین گوشی و پنل قرار می‌گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  1. سیم شماره A. یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی

  2. سیم شماره B. یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل

  3. سیم شماره C. یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک

  4. سیم شماره D. یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

  5. سیم شماره E. یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن

  6. سیم شماره F. یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون‌ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم‌های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

 

  • آیفون صوتی 5 سیم

  1. سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی

  2. سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل

  3. سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک

  4. سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن

  5. سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی​​​​​​​

  • آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت ها بعد از چندین سال تولید آیفون‌ های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون‌ ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی‌ توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم‌ های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کردند که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می‌گیرد.

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  1. سیم شماره A. یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی

  2. سیم شماره B. یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن

  3. سیم شماره C. یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک

  4. سیم شماره D. یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می‌بینید عمل دربازکن در آیفون‌های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می‌دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه‌ای اتصال کوتاه می‌شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می‌کند و متوجه می‌شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می‌کند و قفل بازکن عمل می‌کند.

 

آیفون (درب بازکن) تصویری :

این دسته از آیفون ها که به آیفون های تصویری معروف هستند و نسل نسبتاً جدید در این قسمت از برق ساختمان می باشند، تمامی کارهایی که یک سیستم آیفون صوتی انجام میدهد را انجام میدهد و تنها تفاوت توی اینه که در این سیستم ها علاوه بر ایجاد مکالمه ی صوتی، تصویر شخص مراجعه کننده نیز توسط مانیتوری که روی گوشی تعبیه شده می تواند توسط میزبان مشاهده شود.

 

 

سیستم های آیفون های تصویری بطور معمول و رایج دارای سیستم 4 سیمه هستند در این سیستم از یک سوکت 4 خانه، که چهارتا سیم پرس شده دارد استفاده می شود. که بطور قراردادی از چهار رنگ سیم استفاده میشه که به ترتیب دارای رنگ‌های قرمز، آبی، زرد و سفید می باشند.

  1. سیم قرمز رنگ به تنهایی سه وظیفه ی ارسال سیگنال زنگ، سیستم مکالمه دو طرفه و رساندن ولتاژ برای قفل دربازکن را بر عهده دارد.

  2. سیم آبی به عنوان سیم منفی که برای ایجاد اختلاف پتانسیل در هر مدار ازش استفاده میشه.

  3. سیم زرد که سیم برق مثبت از سمت گوشی به پنل جلوی درب هست.

  4. سیم سفید که وظیفه ی انتقال تصویر به سمت مانیتور گوشی را دارد.

 

 

و در پشت پنل گوشی داخل واحد دو سیم برای اتصال برق 220 ولت وجود دارد که مستقیما به آن متصل می شود. پس در سیستم آیفون های تصویری، آقای برقکاری که وظیفه ی سیم کشی ساختمان را بر عهده دارد باید علاوه بر کابل آیفون دو رشته سیم با سطح مقطع 2.5mm برای تغذیه ی گوشی آیفون تصویری تعبیه کند.

در اکثر آیفون های تصویری در قسمت گوشی داخل واحد سه عدد پورت خروجی وجود دارد که حالت نری برای سوکت های مادگی دارند. که دوت ا از این پورت ها 4 پین هستند و یکی از آنها 7 پین است.
پورت 4 پین اولی برای اتصال گوشی به پنل جلوی درب تعبیه شده که در همه ی موارد از این پین استفاده می شود .پورت 4 پین ی دوم برای ارتباط داخلی با گوشی دیگر در همان واحد است که معمولا در خانه های خیلی بزرگ از این مورد استفاده می شود یا مثلا برای برقراری ارتباط داخلی بین یک اتاق با اتاق دیگر.
پورت آخر که دارای 7 پین می باشد برای اتصال حافظه به گوشی هست که بتواند تصویر اشخاصی که مراجعه کرده اند را ثبت و ضبط کند تا بعدها توسط میزبان مرور بشود. و نکته ایی که وجود دارد اینجاست که اگر از این سیستم آیفون استفاده نمی شود، باید پین های سوم و چهارم این پورت را با هم اتصال کوتاه کرد. در غیر این صورت روی مانیتور فقط تصویر برفک یا صفحه ایی آبی رنگ نمایش داده می شود.

  • آیفون‌ (درب بازکن) کدینگ

یکی از زیر شاخه های آیفون های تصویری بحث آیفون های کددار یا به اصطلاح فنی تر کدینگ هست که مختصرا به شرح آن می‌پردازیم.

 

کاربرد آیفون‌های‌ کدینگ

به طور کلی سیستم کدینگ برای ساختمان‌هایی با تعداد واحدهای زیاد مثل برج‌ها و مجتمع‌ها مورد استفاده قرار میگیرد اما این دلیل نمیشود که ساختمان‌های کوچکتر نتوانند از آن استفاده نمایند.
عملکرد کلی این سیستم به این ترتیب می‌باشد که مراجعه کننده با وارد کردن شماره ی واحد شخص مورد نظر و سپس فشردن شاستی زنگ روی پنل می تواند ارتباط خود با شخص را برقرار کند، و همچنین این سیستم این قابلیت رو دارد که ارتباط بین نگهبانی با واحدها و بالعکس رو برقرار کند. از دیگر مزیت‌های سیستم کدینگ این است که شخص میزبان می تواند برای باز کردن درب، از رمز استفاده کند این عمل برای خود باعث بالا رفتن امنیت می شود.

 

تفاوت های آیفون صوتی و آیفون تصویری

  1. اولین تفاوت آیفون های صوتی و تصویری منبع اصلی تامین برق آنهاست. منبع برق برای آیفون های صوتی دستگاه ترانس و برای آیفون های تصویری برد تغذیه است. این برد تغذیه یک برد کوچک الکترونیکی بوده که درون مانیتور تعبیه شده است. اگر این برد الکترونیکی آسیب ببیند کار آیفون های تصویری مختل می شود.

  2. دومین تفاوت آیفون های صوتی و تصویری نحوه تولید هشدار زنگ آیفون است. در آیفون های صوتی هشدار زنگ در پنل تولید شده و سپس از طریق سیم به گوشی هدایت می شود اما در آیفون های تصویری پنل یک فرمان برای مانیتور فرستاده و سپس مانیتور صدای زنگ را تولید کرده و پخش میکند.

  3. در آیفون های صوتی هر سیم (به جز سیم منفی) به صورت مجزا عمل می کند و در صورت قطع شدن تنها عملکرد مربوط به همان سیم مختل می شود اما در آیفون های تصویری اگر یک سیم قطع شود بسیاری از عملکرد های آیفون از کار خواهد افتاد.

  4. آیفون های تصویری برای کار کردن به برق ۲۲۰ ولت نیاز دارند در حالی که هیچکدام از انواع آیفون های صوتی به این میزان از ولتاژ نیازی ندارند.

  5. اجزای آیفون صوتی شامل یک پنل، تعدادی گوشی در داخل واحدهای مجتمع، یک ترانس و یک قفل باز کن است. در آیفون های تصویری به جز این موارد قطعه دیگری به نام سوئیچر نیز به مدار اضاف می شود. آیفون های تصویری جدیدتر که به عنوان آیفون های کدینگ شناخته می شوند به جای سوئیچر دستگهاه دیکودر دارند.

شما می توانید آیفون (درب بازکن) دلخواه خود را از فروشگاه اینترنتی خاجی کالا تهیه نمایید.

خاجی کالا بزرگترین هایپر ساختمانی در ایران می باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی